Taal en Schrijven

Veel juristen beleven plezier aan taal, en worstelen er tegelijkertijd mee. Want, hoe leg je lastige materie toch begrijpelijk uit aan een niet-jurist? Hoe orden je je argumenten zo dat je de lezer overtuigt? Hoe zorg je dat de wederpartij ‘ja’ zegt tegen jouw schikkingsvoorstel? Hoe tref je de juiste toon als het even schuurt? Voor alle taaltrainingen geldt:

  • tot 12 deelnemers
  • iedereen brengt een eigen tekst in
  • je geeft en ontvangt feedback in een veilige sfeer
  • op maat gemaakt voor uw organisatie

 

Overtuigend schrijven voor advocaten of  juristen (2 of 3 dagdelen op uw kantoor)

In de beroepsopleiding voor advocaten ligt de nadruk bij het trainen van schriftelijke communicatie op processtukken. Voor taal in adviezen en mails is minder aandacht. Deze training voorziet daarin. De training bestaat uit de 3 modules ‘Heldere taal’, ‘Structuur’, en ‘Formulering’. Ook voor juristen die geen advocaat zijn.

 

Schriftelijke communicatie voor advocatenkantoren (2 dagdelen op uw kantoor)

Niet alleen de juristen, maar kantoorbreed. Past de dagelijkse schriftelijke communicatie van uw medewerkers wel bij de waarden van uw organisatie? Schrijft iedereen zoals het kantoor zich op de website presenteert?  Bijvoorbeeld ‘oplossingsgericht’, ‘persoonlijk’, ‘recht door zee’, ‘toegankelijk, ‘modern’? Hoe krijg je de schrijfstijl van de kantoorgenoten consistent?

 

De toon van taal (1 dagdeel) 

In deze module van een dagdeel spelen we met toon. Je wordt je bewust van het effect van formuleringen op (het brein van) de lezer. Hoe komt het dat sommige formuleringen aanzetten tot actie, en andere weerstand oproepen? Hebben de woorden die je kiest wellicht een lading die je niet bedoelde? Je leert schriftelijk de-escaleren, slecht nieuws brengen, en écht oplossingsgericht formuleren.  Aandacht voor inclusieve taal en culturele aspecten.

schrijven - jacqueline spierdijk - woorden doen ertoe